Odjeća, ljepota i politička simbolika

Što nam haljine carice Sissi otkrivaju o njoj?

Ema Magdić, studentica I. godine dvopredmetnog diplomskog studija Povijest i Sociologija

Kada se govori o Elizabeti Bavarskoj, poznatijoj kao carici Sissi, teško je razdvojiti mit od stvarnosti. Njena ljepota, karizma i tragična sudbina stvorili su ikonu koja do danas nadahnjuje povjesničare, umjetnike i redatelje.  No, malo je elemenata iz njezina života koji su toliko bogati značenjem kao odjeća koju je nosila na svojim najpoznatijim portretima. Dva umjetnička djela, ono  Franza Xavera Winterhaltera iz 1865. te portret Georga Raaba iz 1879., istovremeno prikazuju raskoš carske mode i otkrivaju slojevitu psihološku i političku dimenziju caričina lika.

Winterhalterova Sissi i portret idealizacije
Franz Xaver Winterhalter bio je omiljeni portretist europskih dvorova, a njegovo viđenje Sissi ostaje jedno od najpoznatijih. Portret iz 1865. prikazuje caricu odjevenu u svjetlucavu bijelu haljinu ukrašenu dijamantnim zvijezdama, dok joj raskošna kosa slobodno pada niz leđa. Haljina, izrađena od najfinijih materijala, gotovo lebdi oko njezina tijela, stvarajući dojam nestvarne, gotovo nadzemaljske figure. No, haljina nije bila samo modni odabir. Bijela boja simbolizirala je čistoću i uzvišenost, dok su dijamantne zvijezde u kosi i na haljini bile znak caričine božanske aure i nedostižne ljepote. Sissi je bila opsjednuta svojim izgledom, svakodnevno provodeći sate u njegovanju kose i kože, pretpostavlja se, da nadoknadi osjećaj nemoći i zatočenosti u rigidnim okvirima habsburškog dvora. Winterhalterov portret prikazuje Sissi kao vječnu mladenku, što je bila i njezina osobna želja zadržati mladolik izgled i izbjeći identifikaciju s tradicionalnim ulogama carice, često obilježenim starenjem. Time je njezina haljina svojevrsno sredstvo otpora: njezina fizička savršenost predstavljala je oblik moći u društvu koje ženu vrednovalo primarno kroz vanjštinu.

Portret carice Elizabete Austrijske (1865.), Franz Xaver Winterhalter, Wikimedia.

Raabova interpretacija
Četrnaest godina kasnije, Georg Raab naslikao je posve drukčiju Sissi. Portret iz 1879. prikazuje je u tamnijoj, profinjenijoj haljini, bez dijamantnih zvijezda, sa suzdržanom elegancijom koja odražava ozbiljnost i udaljenost. Ovdje je Sissi već politički svjesnija figura. Carica koja se sve više odmiče od javnog života, ali čija je uloga, paradoksalno, postajala sve važnija u održavanju simboličkog jedinstva Monarhije. Njezin angažman u odnosima s Ugarskom bio je od velike važnosti. Zagovarala je pomirbu i zalagala se za prava mađarskog naroda unutar Habsburške Monarhije.

Haljina tamnih tonova, ukrašena decentnim vezom, govori o promjeni caričina unutarnjeg svijeta. Dok je nekad izražavala sebe kroz ekstravaganciju i mladenački sjaj, sada njezina odjeća signalizira sofisticiranost, tugu i svjesnost o vlastite prolaznosti. Prema Andrewu Sinclairu, ovaj prijelaz odsjaj je njezine borbe s depresijom i osjećajem gubitka. No, ova haljina nije samo osobna priča. Sissi je svjesno oblikovala svoj imidž u trenutku kada se Habsburška Monarhija suočavala s ozbiljnim unutarnjim izazovima. Njezina figura carice-sjene, prisutne, ali nedostižne, dodatno je učvrstila njezinu mitologiziranu ulogu zaštitnice naroda, osobito Mađara, čiju je naklonost stekla i čuvala godinama.

.Portret carice Elizabete Austrijske (1879.), Georg Raab, Wikimedia.

Moda kao govor otpora
Carica Sissi koristila je odjeću kao oružje samoprezentacije i političke strategije. Njezina opsesija izgledom, iako često prikazivana kao čista taština, imala je dublje korijene. Njezin izgled postao je oblik tihe, ali snažne pobune protiv dvorskih očekivanja. Dok je car Franjo Josip bio oličenje discipline i reda, Sissi je bila njegova suprotnost – slobodnog duha, opsjednuta ljepotom, prirodom i osobnom slobodom. Njena ekstravagantna briga za izgled nije bila puka opsesija, već način oblikovanja identiteta izvan uloge poslušne carice. Naime u posljednjim desetljećima Habsburške Monarhije simbolika carskog para bila od iznimne važnosti. Sissi, koja je sve manje sudjelovala u službenim dužnostima, ostala je prisutna kao mit i ideal ljepote, duhovne neovisnosti i sentimentalne povezanosti s narodima carstva. Njena odjeća, njezine frizure, pa čak i rijetke javne pojave, bile su pažljivo odabrani elementi te nove uloge. Usporedimo li Winterhalterovu i Raabovu interpretaciju, jasno je koliko odjeća na portretima ne odražava samo modu epohe, nego duboko osobnu i političku evoluciju same Sissi. Prva haljina - lagana, sjajna, otvorena – prikazuje mladu caricu koja još vjeruje u mogućnost da kroz vlastitu ljepotu pronađe slobodu. Druga haljina – tamna, zatvorena, suzdržana – prikazuje ženu koja je prošla kroz osobne tragedije i politička razočaranja, ali je uspjela pretvoriti vlastitu distancu u moćan simbol. U oba slučaja, Sissi je ostala vjerna sebi: ona nije prihvatila tradicionalnu ulogu koju je društvo očekivalo, već je kroz vizualnu samoprezentaciju izgradila svoj mit. I Winterhalter i Raab, svaki na svoj način, uhvatili su esenciju žene koja je bila i ikona i pobunjenica, carica i zatočenica vlastitih ideala.

Elizabeta Bavarska, 1863, Palaces of Europe.

Odjeća na portretima carice Sissi nije puki dekorativni detalj, kodirani jezik u kojem se čita njezina unutarnja borba, snovi i političke strategije. U vremenu kada žene nisu imale izravnu institucionalnu moć ni politički glas, vizualna samoprezentacija postajala je vodeće sredstvo izražavanja identiteta, otpora i moći. Sissi je kroz modu i osobni stil oblikovala vlastiti narativ u okvirima koji su bili namijenjeni da ušutkaju žene. Winterhalter i Raab nisu samo slikali caricu, već i priču o ženi koja je odbijala biti tek figura na dvoru. Kroz svilene slojeve, kroz svjetlucave zvijezde i tamne baršune, Sissi nam i danas šapuće o vječnoj težnji za slobodom, o cijeni ljepote i o snazi samostalnosti u svijetu koji nije bio stvoren za nju.

Prijedlozi za čitanje:

Hamann, Brigitte. The Reluctant Empress: A Biography of Empress Elisabeth of Austria. Ujedinjeno Kraljevstvo: Faber & Faber, 2012.


Prlina, Bruna. Analiza i reinterpretacija odjeće s portreta carice Sissi autora Franz Xaver Winterhaltera (1865.)." Diplomski rad, Sveučilište u Zagrebu, Tekstilno-tehnološki fakultet, 2019.  


Sinclair, Andrew. Death by Fame: A Life of Elisabeth, Empress of Austria. Ujedinjeno Kraljevstvo: St. Martin's Publishing Group, 2015.