Izrađeno

Gostujuće predavanje dr. sc. Dragana Nimca studentima sociologije

Na kolegiju Suvremene sociološke teorije izv. prof. dr. sc. Ivana Brstilo Lovrić i doc. dr. sc. Mateja Plenković, 1. prosinca 2025. ugostile su dr. sc. Dragana Nimca s Instituta za istraživanje migracija koji je studentima održao predavanje pod naslovom Nematerijalna kulturna baština u društvenim promjenama: zajednica, identitet i izazovi migracija. Predavanje je bilo usmjereno na analizu načina na koji migracijski procesi oblikuju kolektivno sjećanje te identitetske obrasce lokalnih zajednica i zajednica u dijaspori.

Oslanjajući se na rezultate terenskih istraživanja, dr. Nimac je prikazao primjere s dalmatinskih otoka i priobalja koji ilustriraju prilagodljivost i promjenjivost tradicije. Posebno su istaknuti primjeri pobožnosti Gospi od Zdravlja na otoku Sestrunju te prenošenje jelšanske tradicije s otoka Hvara među hrvatskim iseljenicima koji su 1920-ih doselili u argentinsko mjesto Villa Mugueta. Na tom je primjeru prikazana i stoljetna jezična otpornost hrvatskog jezika u dijaspori. Dr. Nimac je upozorio i na suvremene izazove očuvanja duhovnih i glazbenih tradicija, poput glagoljaškog pjevanja, osobito u kontekstu ubrzanog tehnološkog razvoja i umjetne inteligencije, naglasivši važnost žive usmene predaje, kao i primjere dobre prakse kroz aktivnosti OŠ Sv. Filip i Jakov u Sv. Filip i Jakovu u sklopu kojih učenici sudjeluju u obnovi starih običaja te aktivno doprinose prijenosu lokalne baštine.  

U sklopu gostovanja studentima je predstavljen i znanstveni projekt MISJEK – Uloga migracijskih procesa u formiranju kolektivnog sjećanja, doživljaja i praksi nematerijalne kulturne baštine na sjevernodalmatinskim otocima i priobalju, čiji je voditelj dr. Nimac, a kojeg provodi Institut za istraživanje migracija uz potporu Europske unije, iz programa NextGenerationEU, u suradnji s našim sveučilišnim nastavnicima. Na kraju izlaganja dr. Nimac je zaključio da je nematerijalna kulturna baština dinamična i neprestano u interakciji s društvenim promjenama, te da njezino očuvanje zahtijeva aktivnu ulogu zajednice na lokalnoj i globalnoj razini, uključujući dijasporu, obrazovanje i održivi turizam. Studenti su aktivno sudjelovali u raspravi, povezujući tematske cjeline predavanja i projekta s nastavnim sadržajima, te iskazali interes za daljnje uključivanje u istraživački rad na području sociologije migracija, kolektivnog sjećanja, identiteta i nematerijalne kulturne baštine.