Share
Završila Ljetna škola nenasilja i nenasilne komunikacije
Međunarodna Ljetna škola nenasilja i nenasilne komunikacije (Summer School of Nonviolence and Nonviolent Communication) završila je u petak 12. rujna u Samostanu sv. Franje u Rovinju zaključnim susretom polaznika i predavača te dijeljenje iskustava s programa.
Uz studente s HKS-a, na Ljetnoj školi sudjelovali su studenti sa Sveučilišta LUMSA iz Rima (Italija), Katoličkog sveučilišta u Murciji (Španjolska) i Katoličkog sveučilišta Ivana Pavla II. iz Lublina (Poljska). Tijekom šest dana, polaznici su dobili teorijska znanja i praktične alate utemeljene na modelu nenasilne komunikacije, koji je razvio američki klinički psiholog Marshall Rosenberg. Tijekom programa, polaznici su se bavili temama empatije, asertivnog izražavanja, aktivnog slušanja, vještina rješavanja sukoba i izgradnje mira na osobnoj, društvenoj i globalnoj razini.
Po otvorenju Ljetne škole, drugoga dana program su vodile izv. prof. dr. sc. Irena Sever Globan i viša asistentica dr. sc. Leali Osmančević sa Sveučilišnog odjela za komunikologiju. Polaznicima su predstavile temeljne principe nenasilne komunikacije, njezine teorijske osnove i mogućnost praktične primjene u svakodnevnom životu. Također, upoznale su polaznike s radom osnivača nenasilne komunikacije Marshalla Rosenberga, kao i s ključnim karakteristikama nenasilnog izražavanja u komunikaciji i međuljudskim odnosima. Predstavile su četiri koraka nenasilne komunikacije, koji podrazumijevaju promatranje bez procjene ili osuđivanja, iskreno izražavanje osjećaja, prepoznavanje i artikuliranje potreba te formuliranje i postavljanje jasnih zahtjeva za povezivanje i konkretno djelovanje.
Program trećeg dana vodio je certificirani trener nenasilne komunikacije dr. sc. Dmitriy Kopina o temi empatije i empatijskog povezivanja. Polaznike je upoznao s konceptom empatije, koja je temelj nenasilne komunikacije, te empatičnoga slušanja koje poboljšava međuljudske odnose i potiče dublje razumijevanje. Polaznici su kroz praktične vježbe usavršavali tehnike aktivnog slušanja, poput promišljanja o osjećajima i potrebama, parafraziranja i postavljanja otvorenih pitanja.
Četvrtoga dana polaznici su se bavili temom autentičnog izražavanja u duhu nenasilne komunikacije, a radionice je vodila trenerica nenasilne komunikacije Gordana Stanković. Stavljen je naglasak na razvoj vještina autentičnog, iskrenog i nenasilnog samoizražavanja, a polaznici su naučili kako jasno artikulirati i komunicirati svoje misli, osjećaje i potrebe, a istovremeno minimizirati otpor ili obrambene reakcije drugih. Također, sudionici su kroz praktične radionice vježbali razlikovanje osjećaja i misli, osvještavajući situacije u kojima koriste izraze koji prikrivaju njihove prave emocije.
Petoga dana polaznici se se bavili temama rješavanja sukoba i medijacije, a program je vodila trenerica nenasilne komunikacije Ingrid Halbritter. Polaznicima su predstavljeni alati nenasilne komunikacije koji mogu transformirati sukob. Također, promišljali su o uzrocima sukoba, ključnim fazama sukoba te metodama kojima se sukob može razriješiti, a koje potiču na međusobno razumijevanje, a ne eskalaciju napetosti. Polaznici su bili upoznati i s osnovnim principima medijacije i ulogom medijatora u olakšavanju nenasilnog rješavanja sukoba.
Zadnjega dana programa, polaznici su kroz grupni rad primjenjivali koncept nenasilne komunikacije na primjerima iz društvene zajednice. Kroz interaktivne rasprave, polaznici su istražili izazove primjene nenasilne komunikacije u različitim društvenim kontekstima i razradili kreativna rješenja za promicanje pozitivnih promjena. Poseban naglasak bio je stavljen na nastavak prakse nenasilne komunikacije i izvan programa te stvaranje dugoročnih strategija za održavanje principa nenasilne komunikacije u svakodnevnom životu.
U sklopu programa, polaznici su imali slobodno vrijeme za druženje i upoznavanje Rovinja. Također, u suradnji s Turističkom zajednicom Grada Rovinja, polaznici su imali vođenu turističku turu po Rovinju kako bi se upoznali s povijesnim, vjerskim i kulturnim specifičnostima Rovinja. Kako se Ljetna škola održavala u Samostanu sv. Franje, polaznici su posjetili i samostansku zbirku s preko dvjesto i pedeset izložaka, koje predstavljaju raznolika svjedočanstva ljudskog stvaralaštva, znanja i kreativnosti koje su franjevci sačuvali tijekom stoljeća.
Nositelj programa Ljetne škole nenasilja i nenasilne komunikacije je Sveučilišni odjela za komunikologiju, a program su organizirale voditeljica izv. prof. dr. sc. Irena Severe Globan te izv. prof. dr. sc. Marijana Togonal, viša asistentica dr. sc. Leali Osmančević i asistentica Hana Kilijan, mag. comm., s ciljem pronalaženja odgovora na rastuće potrebe suvremenog društva, koje je duboko pogođeno raznim oblicima neslaganja, društvenih podjela i nepravdi, oružanim sukobima i ideološkom polarizacijom na međuljudskoj i globalnoj razini.
FOTO: Paweł Nowakowski (The John Paul II Catholic University, Lublin)
Program Ljetne škola temelji se na uvjerenju da je promjena i moguća i nužna te da se događa kada pojedinac prepozna moć nad svojim riječima i ponašanjem u odnosu prema drugima. Razumijevajući da agresivna komunikacija i nasilje često proizlaze iz nezadovoljenih potreba, kroz ovu Ljetnu školu nastojalo se otvoriti vrata dubljem razumijevanju, pomirenju i izgradnji trajnog mira te opremiti polaznike metodama i alatima koje mogu svakodnevno primjenjivati i na taj način izravno donositi promjene u društvu.