Izrađeno

Profesori Hrvatskog katoličkog sveučilišta u međunarodnoj knjizi o regenerativnim budućnostima

Izv. prof. dr. sc. Zoran Turza sa Sveučilišne katedre za teologiju i doc. dr. sc. Miriam Mary Brgles sa Sveučilišnog odjela za sociologiju, sudjelovali su kao autori u međunarodnoj znanstvenoj knjizi koju je izdavačka kuća Springer Nature objavila 2025.  pod naslovom Imagining, Designing and Teaching Regenerative Futures: Art-Science Approaches and Inspirations From Around the World u sklopu znanstvene serije Science for Sustainable Societies. Knjigu su uredile Julia Bentz i Jelena Ristić Trajković, a nastala je u okviru COST europske istraživačke mreže Social Sciences and Humanities for Transformation and Climate Resilience (SHiFT) (CA21166). 

Riječ je o međunarodnoj publikaciji otvorenog pristupa koja okuplja 120 autora iz 30 zemalja i nudi čak 65 metoda za zamišljanje, oblikovanje i poučavanje održivih i regenerativnih budućnosti.

Knjiga se bavi konceptom regenerativnih budućnosti – pristupom koji ide korak dalje od klasičnog pojma održivosti. Umjesto da se naglasak stavlja samo na smanjenje štete i očuvanje postojećeg stanja, regenerativni pristup teži obnavljanju ekosustava i društava, stvaranju uvjeta da priroda i zajednice ponovno napreduju i cvjetaju. Temeljna poruka je da ljudi nisu odvojeni od prirode, nego njezin sastavni dio te imaju odgovornost i sposobnost aktivno doprinositi regeneraciji društveno–ekoloških sustava.

Poseban naglasak stavljen je na spajanje umjetnosti i znanosti u obrazovanju, jer kreativni i participativni pristupi potiču maštu, empatiju i suradnju te olakšavaju razumijevanje složenih izazova poput klimatskih promjena, društvenih nejednakosti i degradacije okoliša. Cilj knjige je pružiti praktične alate i inspiraciju nastavnicima, profesorima, edukatorima u zajednicama i svima koji žele prenijeti znanje i vrijednosti održivosti na transformativan način te osnažiti sudionike da zamišljaju i oblikuju pozitivne scenarije budućnosti.

Doc. dr. sc. Mirjam Mary Brgles autorica je poglavlja Photography with Intervention. U njemu opisuje metodu koja nadograđuje poznati pristup photovoice i omogućuje sudionicima da fotografijama i kreativnim intervencijama (crtanje, kolaž, tekst) izraze vlastita viđenja problema i potencijala u zajednici. Cilj metode je osnažiti sudionike, osobito mlade i ranjive skupine, da svojim radovima pokrenu dijalog i doprinesu društvenim promjenama.

Izv. prof. dr. sc. Zoran Turza autor je poglavlja Integral Ecology: A Method for Education in Addressing the Climate Crisis. U njemu predstavlja koncept cjelovite ekologije, nadahnut enciklikom Laudato si’, kao obrazovnu metodu za suočavanje s klimatskom krizom. Metoda povezuje znanstveno znanje, etičku dimenziju i praktično djelovanje kroz trostupanjski program (znanje – osvještavanje – akcija), čiji je cilj potaknuti zajednice na konkretne i održive promjene u svakodnevnom životu.