Dvadesetak studenata komunikologije Hrvatskog katoličkog sveučilišta, predvođenih zamjenikom pročelnika Odjela za komunikologiju doc. dr. sc. Antom Mikićem, bilo je 24. studenoga 2022. u studijskom posjetu Agenciji i Vijeću za elektroničke medije.

Nastavak je to uspješne suradnje Vijeća za elektroničke medije i Hrvatskog katoličkog sveučilišta u sklopu koje studenti, polaznici predmeta Medijsko pravo, u susretu uživo s predstavnicima Vijeća i stručnih službi AEM-a mogu saznati sve što ih zanima o regulaciji elektroničkih medija u Hrvatskoj i na međunarodnoj razini, kao i o radu i projektima Vijeća i Agencije za elektroničke medije.

Ovo je prvi studijski posjet studenata Hrvatskog katoličkog sveučilišta nakon pandemije koronavirusa koja je prekinula tradiciju održavanja ovih susreta – posljednji studijski posjet održan je 2019. godine. Anita Malenica, članica Vijeća za elektroničke medije, studentima je predstavila aktivnosti i projekte Agencije i Vijeća, s naglascima na zakonski okvir djelovanja regulatora, način izbora članova Vijeća te njegove nadležnosti. Pojasnila je važnost dodjele sredstava Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija s obzirom na njegov značaj za poslovanje njegovih brojnih korisnika, posebno manjih i lokalnih medija.

Predstavila je projekt Dani medijske pismenosti, koje Agencija u suradnji s brojnim partnerima održava od 2018., svake godine u proljeće, a na kojima u više stotina događanja širom zemlje deseci tisuća sudionika, prvenstveno djece i mladih, sudjeluju na predavanjima, radionicama, filmskim projekcijama i drugim događanjima u vrtićima, školama, fakultetima, knjižnicama, kinima, medijima i udrugama. Trajan dio projekta je portal www.medijskapismenost.hr namijenjen informiranju i edukaciji roditelja, dječjih skrbnika, učitelja, nastavnika i odgojitelja o medijskoj pismenosti i medijskom obrazovanju.

Projekt Žene i mediji započeo je 2016. godine u okviru radne skupine MNRA, čija je Agencija za elektroničke medije aktivna članica, provođenjem istraživanja o tome koliko se u sportskim vijestima triju nacionalnih televizija govori o ženskom sportu, a rezultat je bio poraznih 3,75%. Agencija je u suradnji s partnerima HOO i Uredom za ravnopravnost spolova poduzela čitav niz aktivnosti kroz kampanju Za veću vidljivost ženskih sportova u elektroničkim medijima, s namjerom podizanja svijesti javnosti, te je izdala Preporuke za bolje praćenje ženskog sporta u elektroničkim medijima, namijenjene medijskim djelatnicima, ali i samim sportašicama i sportskim klubovima. U nedavnoj analizi iste teme utvrđen je rezultat 7%, što je značajan pomak nabolje, ali i dalje traži ulaganje značajnih napora svih dionika. Nizom drugih aktivnosti, uz sudjelovanje 20 partnera projekta (vladinih i nevladinih organizacija) nastavljeno je podizanje vidljivosti žena i način njihovog percipiranja u javnosti kroz portal www.zeneimediji.hr  kao središnjeg mjesta informiranja i osnaživanja žena, te poučavanja i podizanja svijesti svih građana o pitanjima položaja žena u društvu.

Anita Malenica nadalje je obrazložila dodjelu sredstava iz programa poticanja novinarske izvrsnosti. Projekt ugovaranja kvalitetnih novinarskih radova u elektroničkim publikacijama pokrenut je 2020. godine, u jeku pandemije COVID-19, a do sada je u njemu ukupno dodijeljeno 3.483.213,00 kn za 291 novinarski projekt uz sudjelovanje 334 novinarke i novinara te 135 elektroničkih publikacija. U prva dva ciklusa objavljen je 161 novinarski projekt s 1163 članka, dok je provedba trećeg ciklusa, za 2022., upravo u tijeku.

Katija Kušec, članica Vijeća za elektroničke medije, studentima je predstavila proces izrade Koregulacijskog sporazuma o audiovizalnim komercijalnim komunikacijama hrane i pića u dječjim programima, koji je u visokoj fazi pregovora.Pojasnila je da se radi o oglašavanju proizvoda koji sadrže hranjive tvari i sastojke s negativnom prehrambenim ili fiziološkim učinkom, a posebno onih kao što su masnoća, transmasne kiseline, sol/natrij i šećeri, čija se pretjerana uporaba u općoj prehrani ne preporučuje. Naglasila je da uz Agenciju za elekroničke medije na izradi sporazuma sudjeluju stručnjaci iz UNICEF-a i Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, kao i predstavnici medija i HUP/HGK, a dobrovoljno će ga sklopiti sve tvrtke i partnerske organizacije koje žele postići njegovu svrhu – smanjenje loših i poticanje zdravih prehrambenih navika djece i mladih, ali i osvještavanje javnosti o utjecaju hrane na zdravlje.

Posjetiteljima su kratko predstavljena i dva najnovija projekta koja se financiraju iz sredstava Europske unije – Uspostava provjere medijskih činjenica i sustava javne objave podataka, čiji su nositelji Ministarstvo kulture i medija i Agencija za elektroničke medije u sklopu Nacionalnog plana oporavka i otpornosti, te projekt SURF and SOUND, čije su nositeljice udruga B.a.B.e. i Agencija za elektroničke medije, a u kojem se provodi nacionalna kampanja osvještavana javnosti o rodno uvjetovanom online nasilju prema ženama, uz poseban naglasak da je objavljivanje tuđeg intimnog sadržaja bez pristanka kazneno djelo.

Nakon održanog predstavljanja, studente je u razgovoru posebno zanimalo pitanje sprječavanje govora mržnje odnosno neusklađenost zakonskih propisa o tom pitanju, zbog čega je njegovo prepoznavanje, utvrđivanje i kažnjavanje značajno otežano. Članice Vijeća za elektroničke medije iznijele su neke primjere iz prakse, naglašavajući važnost podizanja svijesti javnosti o neprimjerenosti bilo kakvog mrzilačkog ponašanja, bez obzira na zakonske definicije.

Fotografija i tekst: AEM