Select Page

Na Hrvatskom katoličkom sveučilištu održana je u četvrtak 10. ožujka 2016. treća korizmena tribina s temom „Milosrđe u Tori, Kuranu i Bibliji”.  Sudionici tribine bili su glavni rabin Židovske vjerske zajednice Bet Israel u Hrvatskoj doc. dr. sc. Kotel Da-Don, predsjednik Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj i zagrebački muftija dr. sc. Aziz ef. Hasanović i prof. dr. Božo Lujić s Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.

Na početku tribine okupljene je pozdravio rektor Hrvatskog katoličkog sveučilišta prof. dr. sc. Željko Tanjić zahvalivši sudionicima tribine na njihovom odazivu te istaknuvši da će ova tribina ući u povijest našeg Sveučilišta kao prvi međureligijski susret.

Tribinu je moderirao prof. dr. sc. Gordan Črpić, prorektor za organizaciju i poslovanje, koji je kao uvod u tribinu pročitao dio iz bule pape Franje „Misericordiae vultus“, „Lice milosrđa“ u kojoj Sveti otac progovara o međureligijskom dijalogu:

 (23.) Postoji vid milosrđa koje ide dalje od granica Crkve. Povezuje nas s Judaizmom i Islamom, koji oboje smatraju milosrđe jednom od Božjih najvažnijih osobina. Izrael je prvi primio to otkrivenje koje se nastavlja kroz povijest kao izvor neiscrpnog bogatstva namijenjenog dijeljenju sa cijelim čovječanstvom. Kako smo vidjeli, stranice Starog Zavjeta su natopljene milosrđem, jer prepričavaju djela koja je Gospodin izveo na korist svojeg naroda u najnapornijim trenutcima njihove povijesti. Uz povlaštena imena koja Islam pripisuje Stvaratelju su „Milosrdan i Dobar“. Ovaj je zaziv često na ustima vjernih Muslimana koji osjećaju kako ih milosrđe prati i potpomaže u svakodnevnim slabostima. I oni vjeruju da nitko ne može postaviti granicu božanskom milosrđu jer su njegova vrata uvijek otvorena.

 

Tribinu je otvorio rabin Kotel Da-Don koji je istaknuo da na Božje milosrđe ukazuju imena kojima se Bog naziva u Starom Zavjetu počevši od Knjige Postanka. Dodao je kako je Bog od postanka svijeta uvidio da svijet ne može funkcionirati samo po zakonu bez milosrđa. Osvrnuo se i na učenje Talmuda koje kaže kako je Bog onaj koji je izvor milosti i milosrđa i bez njega nema ničega. Tumačeći koncept ulaziti ili hodati po Božjim putovima, ukazao je na mjeru – kako je Bog milosrdan prema čovjeku, tako i on mora biti prema drugima. Pritom je ukazao na granicu koju Talmud stavlja po pitanju milosrđa:

obe

doc. dr. sc. Kotel Da-Don, glavni rabin Židovske vjerske zajednice Bet Israel uHrvatskoj

Zagrebački muftija Aziz ef. Hasanović je naglasio kako svaki muslimanski vjernik sve započinje i završava zahvalom „u ime Boga milostivog i samilosnog“. Osvrćući se na 99 lijepih Božjih imena u Kuranu rekao je da čak njih 24 povezuju Boga s milosrđem. Analizirao je neka od njih poput: Bog je ljubav, dobrota, praštanje, zatim onaj koji poklanja, sudac i pravednik, blag i dobročinitelj. Među ostalim je istaknuo da se Boga treba zazivati njegovim imenima, i ono što je primjenjivo na čovjeka u njima prisvojiti.

obe

dr. sc. Aziz ef. Hasanović, predsjednik Mešihata Islamske zajednice u Hrvatskoj i  zagrebački muftija

Prof. dr. sc. Božo Lujić je kroz starozavjetne primjere iz Knjige Izlaska, Knjige o Joni i proroka Hošee pokazao kako se milosrđe proteže iz Starog zavjeta u Novi zavjet gdje je novost u tome što sve ono što je prije rečeno biva uosobljeno u Isusu Kristu.

obe

prof. dr. sc. Božo Lujić, Katolički bogoslovni fakultet u Zagrebu

Prof. dr. sc. Božo Lujić je svratio pozornosti i na tri prispodobe iz 15 poglavlja Lukina evanđelja o izgubljenom i nađenom novčiću, ovci i sinu, koje imaju zajedničke elemente – izgubljenost, pronalazak i radost. Spomenuo je i jedno od blaženstava koje poziva na milosrđe te ukazao na to da Božje i ljudsko milosrđe ima zajednički korijen.

Nakon izlaganja uslijedila su pitanja i publike te zajedničko druženje svih okupljenih.

obe