STUDENTSKI ŽIVOT

‘Nismo uvjetovani ni marketingom ni politikom’

Piše Klara Jakobović

Entuzijazam je pokretačka snaga mnogih studentskih medija i udruga

Novinarke Globala: ‘Želimo se baviti novinarstvom, novac nam nije poticaj’

Mediji su neizostavan dio svakog demokratskog društva i, bili mi toga svjesni ili ne, imaju velik utjecaj na naše živote. Veći se dio javnosti danas informira posredstvom medija koji su dio velikih medijskih koncerna, ali postoje i oni manje poznati kojima profit nije na prvom mjestu, a pružaju jednako zanimljive i kvalitetne informacije iz različitih područja. Upravo je novinarska struka koja sve više gubi povjerenje u očima hrvatske javnosti potaknula brojne mlade pojedince na osnivanje vlastitih medija koji će to plemenito zanimanje ponovno usmjeriti prema pravom putu. Te medijske promjene najčešće započinju u studentskim redakcijama u kojima glavni pokretač nije profit, već želja da se budućim novinarima pruži praksa iz novinarstva kako bi jednoga dana po završetku studija pripremljeni izašli na tržište rada. Rad studentskih medija potvrđuje kako se brojni mladi i dalje žele baviti novinarstvom unatoč lošim glasinama koje u zadnje vrijeme sve više prate ovu struku. Osnivači tih medija mladi su vizionarski pojedinci, ali isto tako i fakulteti koji provode studijske programe iz sfere medija i novinarstva.

Priprema za novinarski posao

Najstariji među njima jest Fakultet političkih znanosti Sveučilišta u Zagrebu koji je 1971. godine osnovao prvi sveučilišni studij novinarstva u Republici Hrvatskoj. Danas ova visokoškolska ustanova svojim studentima osigurava stručno novinarsko usavršavanje radom u nekoliko medija: Televizija Student, Radio Student i novine Global. Najmlađi medij među njima upravo su studentske novine Global koje su osnovane na poticaj izv. prof. dr. sc. Igora Kanižaja, a prvi broj izašao je 6. svibnja 2014. godine. Od tada ovaj je studentski projekt osvojio nekoliko nagrada, među kojima je svakako najznačajnija ona Rektorova, no tu su i brojne pojedinačne nagrade koje su osvajali njihovi novinari. Iako je osnivač Globala Fakultet političkih znanosti, u rad ovog medija mogu se uključiti svi zainteresirani mladi koji se žele usavršavati u novinarskom pisanju. Prema riječima Antonije Grbavac, zamjenice glavnog urednika Globala, u djelovanje ovog tiskanog medija uključeni su i studenti s drugih fakulteta, a osobito raduje činjenica kako s njima trenutačno surađuje i nekoliko maturanata koji se već tijekom srednjoškolskog obrazovanja žele primjereno pripremiti za novinarski posao. Pohvalno je i da svi studenti u Globalu djeluju volonterski, a u rad je uključeno tridesetak novinara te deset urednika koji koordiniraju njihovo cjelokupno djelovanje.

U rad ove studentske tiskovine mladi se mogu uključiti na početku svake akademske godine kada globalovci, kako sami sebe nazivaju, raspisuju prijave radi primanja novih članova. Način rada temelji se na međusobnom pomaganju, odnosno starije kolege pomažu mlađima, a volontiranje je ono čime se ovi studenti najviše ponose. „I to je čar ovog projekta jer se istinski vidi tko se novinarstvom želi baviti, novac im nije nikakav poticaj u radu te nisu uvjetovani nikakvim marketingom ili politikom“, ističe zamjenica glavnog urednika. Ipak, brojni od njih dobiju nagradu za svoj rad jer je upravo ova studentska redakcija odskočna daska u poslovni svijet, pa tako većina studenata i prije diplome dobiva sigurno zaposlenje. „Global je redakcija u kojoj razvijamo svoja novinarska krila i svi mi i nakon završetka fakultetskog obrazovanja pamtimo odakle smo potekli i odakle je započeo naš novinarski rad“, poručuje Antonija Grbavac.


Udruga studenata komunikologije i novinarstva s Fakulteta hrvatskih studija na simpoziju Mediji na drukčiji način / Foto: Protagonisti

Komuna: ‘Sav prilog od prodaje donira se studentima u potrebi ili obiteljima s malom djecom’

Poticanje promjena

Ove su novine, dakako, usmjerene prema studentskoj tematici i upravo su zbog toga rado čitane u studentskim klupama. Global izlazi u nakladi od 2000 primjeraka, a broj stranica često varira. Uglavnom se radi o petnaestak stranica teksta, s temama koje prate događanja iz studentskog života, kulture, sporta, tehnologije i lifestylea. Ipak, u Globalu ističu kako bi voljeli dobivati više reakcija čitatelja te se nadaju da će im se u budućnosti čitatelji sve više javljati s problemima koji ih muče i o kojima bi voljeli više čitati jer novine poput Globala mogu potaknuti promjene jednako kao i drugi veći mediji. Važno je istaknuti kako novine izlaze u tiskanom, ali i u digitalnom izdanju. Globalima i svoju mrežnu stranicu koja je posebno oživjela tijekom pandemije koronavirusa kada je privremeno zaustavljeno tiskanje i distribuiranje novina. Govoreći o planovima, zamjenica glavnog urednika ističe kako su katkad toliko usmjereni na tiskano izdanje da nemaju vremena dovoljno se posvetiti pisanju za mrežnu stranicu, no ova je pandemija to promijenila, a nadaju se da će početkom nove akademske godine nastaviti s istim žarom i intenzitetom pisati i za novine i za mrežnu stranicu.


Komunin humanitarni božićni sajam Kolokviraj ljubav / Izvor: USKN Komuna

Znanje i vještine

Osim studentskih medija, hrvatska sveučilišta imaju i veliki broj studentskih udruženja. U sklopu tih studentskih udruga mladi svoja znanja i vještine stavljaju na službu i društvu i znanosti. Jedno od takvih udruženja jest i Udruga studenata komunikologije i novinarstva Komuna s Fakulteta hrvatskih studija, koja se ponosi svojim humanitarnim, a potom i znanstvenim djelovanjem. Poput drugih studentskih projekata, i članovi Komune svoj posao obavljaju volonterski, a Udrugu čini pedesetak članova koji su podijeljeni u timove zadužene za različite zadatke. Početna zamisao pri osnivanju Komune bilo je studentsko znanstveno-stručno djelovanje, a ostvareno je pokretanjem znanstvenog simpozija pod nazivom Mediji na drukčiji način, koji se svake godine provodi s naglaskom na neku drugu temu iz medijskog područja. U organizaciju simpozija uključeni su studenti predvođeni svojim sveučilišnim profesorima.

Međutim, kako su godine od osnutka Udruge odmicale, studenti su svoj entuzijazam i energiju željeli proširiti izvan granica znanstvene javnosti. Potaknuti teškim životnim situacijama u kojima su se nalazile njihove kolegice i kolege, odlučili su se posvetiti humanitarnom djelovanju organizacijom božićnog sajma. Taj je sajam prije tri godine dobio simboličan i simpatičan naziv Kolokviraj ljubav, a postao je pravi brend na borongajskom kampusu jer ga posjećuju i oni koji nisu studenti Fakulteta hrvatskih studija. „Sajam je koncipiran tako da studenti sami pripravljaju kolače i slastice, kuhano vino te čaj, a potom sve što su pripravili nude svojim kolegama po cijenama prihvatljivima za studentski džep. Sav prilog od prodaje donira se studentima u potrebi ili obiteljima s malom djecom kako bi i oni tih dana osjetili toplinu božićnoga duha“, objašnjava Dora Decorti, predsjednica Komune. Sajam traje četiri dana, a da je postao pravi brend svjedoči i činjenica da je dobio i vlastiti slogan: najlakši kolokvij za koji se ne mora učiti.

Dok smo bili mladi

Primarna zadaća fakulteta i sveučilišta jest osposobiti mlade znanjem i vještinama potrebnima za uspješan izlazak na tržište rada. Za to vrijeme fakulteti često postaju i mjesta stjecanja važnih etičkih i moralnih vrijednosti, a toga su svjesni i studenti koji žele svojoj visokoškolskoj ustanovi vratiti ono što su od nje i dobili. Upravo je takvo razmišljanje bila i misao vodilja ne tako davno osnovanom Klubu studenata komunikologije PRotagonisti s Hrvatskog katoličkog sveučilišta. Naime, Klub je osnovan na inicijativu samih studenata, usmjerenih na pružanje podrške svim aktivnostima koje se provode unutar i izvan njihovog sveučilišta. „Naziv Protagonisti“, ističe njihova donedavna predsjednica Matea Vidulić, „nastao je još dok smo svi bili mladi studenti koji su bili uvjereni da će se baviti odnosima s javnošću pa smo stoga u svojem nazivu istaknuli slova PR. Međutim, vrijeme je kasnije pokazalo kako se većina nas ipak usmjerila prema novinarskim vodama, ali naziv Kluba svejedno nismo željeli mijenjati jer on sam otkriva kako smo mi ti koji pokrećemo stvari na našem sveučilištu. Često se znamo šaliti kako smo PR istaknuli jer često osmišljavamo predstave koje onda izvodimo pred profesorima i kolegama kako bismo im uljepšali boravak u našoj ustanovi.“ 

PRotagonisti: ‘Pomažemo kako bi se glas o vrijednim projektima naših kolega daleko čuo’

Priče o identitetu

Budući da tijekom studija stječu znanja iz područja odnosa s javnošću, u prvom su redu usmjereni na pružanje podrške u različitim PR aktivnostima drugih studentskih klubova, vlastitog Odjela za komunikologiju te cjelokupnog sveučilišta. Tim djelovanjem pomažu kako bi se glas o vrijednim projektima njihovih kolega daleko čuo, ali isto tako podržavaju i sudjeluju u provedbi brojnih humanitarnih aktivnosti. Najvažniji projekt kojem su posvećeni jest Dan Odjela za komunikologiju koji se svake godine obilježava 25. ožujka. Tada Klub osmišljava i provodi cjelokupni program, a sve vrijedno bilježe svojim kamerama. Upravo su videoprilozi nešto čemu se najviše posvećuju, a kamerama prate svaku aktivnost na sveučilišnim hodnicima. PRotagonisti također svake godine organiziraju odlazak na Dane komunikacija koji su tu prije svega da bi se stručno usavršavali u budućem zanimanju, ali i međusobno zbližavali te razmjenjivali ideje o novim projektima. Također, veliki broj članova kluba PRotagonisti sudjeluje i u izradi sveučilišnog lista Kompas pomoću kojega se Hrvatsko katoličko sveučilište želi približiti i sadašnjim i budućim studentima kroz priče o identitetu, uspjesima i postignućima te događajima. Poput drugih studenata koji djeluju u radu medija i udruga, i ovaj se Klub najviše ponosi činjenicom da djeluju volonterski jer je to, ističe Matea Vidulić, dokaz koliko vole svoj posao, ali i društvo kojem daju sebe.

Tekst preuzet: MATICA HRVATSKA-Vijenac

Hrvatsko katoličko sveučilište