Savjeti za zdrastvene djelatnike u borbi s COVID-19

Preporuke preuzete iz dokumenta Svjetske zdravstvene organizacije Mental Health and Psychosocial Considerations During COVID-19 Outbreak i Briefing note on addressing mental health and psychosocial aspects of COVID-19 Outbreak; Version 1.1 koju je objavila Inter-Agency Standing Committee IASC Reference group for Mental Health and Psychosocial Support in Emergency Settings)

1. Osjećaj stresa iskustvo je kroz koje vjerojatno prolazite vi i mnogi vaši kolege. Možda se osjećate pod pritiskom stalnih novih i dodatnih zahtjeva, uključujući stroge postupke zaštite na radu ili kao da se od vas traži više nego možete dati i stalno osjećate da ne uspijevate dovoljno dobro, brzo, djelotvorno odgovoriti na te zahtjeve. Sasvim je normalno da se tako osjećate u trenutnoj situaciji.

2. Stres i osjećaji povezani s njim nikako nisu odraz toga da ne možete raditi svoj posao ili da ste slabi, čak i ako se tako osjećate. U stvari, stres može biti koristan. U ovom trenutku, osjećaj stresa može vas pokrenuti na poslu i pružiti vam osjećaj svrhe. Upravljanje stresom i osiguravanje vaše socijalne i psihičke dobrobiti u ovo vrijeme jednako je važno kao i upravljanje fizičkim zdravljem.

3. Pobrinite se za svoje osnovne potrebe i koristite funkcionalne strategije za suočavanje – osigurajte odmor i predah tijekom rada ili između smjena, jedite dovoljno i jedite zdravu hranu, bavite se tjelesnom aktivnošću i ostanite u kontaktu s obitelji i prijateljima. Izbjegavajte korištenje beskorisnih strategija suočavanja poput duhana, alkohola ili drugih droga. Dugoročno, to može pogoršati vaše duševno i fizičko blagostanje.

4. Nažalost, može se dogoditi da Vi ili Vaši kolege doživite da Vas neki članovi Vaše obitelji ili zajednice počnu izbjegavati zbog stigme ili straha. To može znatno otežati ionako zahtjevnu situaciju. Ako je moguće, ostanite povezani sa svojim voljenima. Digitalne tehnologije, neka su od sredstava koja omogućavaju održavanje kontakta. Obratite se kolegama, svojem voditelju ili drugim osobama od povjerenja za socijalnu podršku – možda će i Vaši kolege imati slična iskustva kao i Vi.

5. Ovo je vjerojatno jedinstven i neviđen scenarij za mnoge djelatnike pa i Vas, posebno ako nikad niste bili uključeni u nikakve približno slične situacije. Ako i jest tome tako, korištenje strategija koje su Vam u prošlosti bile funkcionalne u upravljanju stresom, mogu Vam i sada biti korisne. Strategije koje umanjuju osjećaj stresa iste su, iako se scenarij razlikuje. Najvjerojatnije znate kako se oslobađate stresa i ne biste se trebali ustručavati održati psihološko blagostanje. Ovo nije sprint; ovo je maraton.

6. Ako vam se stres pogorša i osjećate se preplavljeno, niste krivi. Svatko doživljava stres i drugačije se nosi s njim. Stalni, trenutni i stari pritisci iz vašeg osobnog života mogu također utjecati na vaše duševno zdravlje u svakodnevnom poslu. Možda ćete primijetiti promjene u svom radu i raspoloženju poput povećane razdražljivosti, neraspoloženja, tuge ili tjeskobne, možda ćete se osjećati kronično iscrpljeno ili ćete se možda teže opustiti tijekom razdoblja odmora ili ćete imati neobjašnjive fizičke tegobe poput tjelesne boli ili bolova u trbuhu.

7. Kronični stres može utjecati na vaše mentalno zdravlje i vaš rad, a može utjecati i na vas čak i nakon što se situacija poboljša. Ako stres postaje prekomjeran, ne ustručavajte se obratiti svom voditelju ili odgovarajućoj osobi kako biste osigurali da vam se pruži odgovarajuća podrška.

8. Prvi se put susrećemo i kao pojedinci i kao zajednica s ovim situacijama i ne možemo predvidjeti iskustva koja ćemo doživjeti, ali možemo ih proživljavati zajedno. Ako ste morali donijeti tešku odluku i teško se nosite s posljedicama, ako ste se suočili s bespomoćnošću koju teško podnosite, ako teško nalazite smisao, ako se osjećate sami u borbi, ako osjećate da Vas nadilaze zahtjevi, ako Vas preplavljuje nesigurnost, strah ili tjeskoba i ne znate kome se obratiti ili Vam je teško podijeliti iskustvo sa Vama bliskim i poznatim ljudima, možete se obratiti i nama na mail adresu psiholoska.podrska@unicath.hr.

Vi ste tu za nas i mi smo tu za vas!!

 

Ana Haramina, mag. psych.
asistentica na Odjelu za psihologiju HKS-a